Topics

Skilj på QSY och välj TG

Tobias SM0SVX

Hej,

Jag har märkt att QSY (kommando 92<tg>#) används ibland när det är mer lämpligt med välj TG-kommandot (91<tg>#). Använd bara QSY när du vill att alla andra aktiva noder skall följa med bytet av talgrupp. Används QSY-kommandot vid andra tillfällen så blir effekten att ett onödigt meddelande läses upp på alla andra noder, ex: "QSY 2402402 ignored" om kommando 922402# har använts i stället för 912402#.

Alltså, vill du bara byta talgrupp på din lokala nod skall du använda 91<tg>#. Då kommer inget meddelande att läsas upp på de andra noderna.

QSY används typiskt bara när du har inlett ett QSO med deltagare på flera noder och sedan vill flytta alla deltagande noder till en annan talgrupp.

73's de SM0SVX / Tobias

SM3RDU_MICKE

Tack för info /73 de sm3rdu Micke Gävle

Den mån 30 dec. 2019 14:55Tobias <sm0svx@...> skrev:

[...]

Peter Lindquist SM5GXQ

Hej!

Jag har en fundering. Om man vill göra ett anrop eller QSO enbart över den lokala repeatern; vad skall man göra då?

Enbart 9# stänger ju av reflektorlogiken, men jag vet inte om alla har satt att den skall återaktiveras efter en viss tid.

QSY-kommando löser ju problemet, men har repeatern den inställningen att även första sändningspassest går ut på default tg, ja då får man den oönskade effekten som Tobias beskriver.

Med reservation för att jag är helt ute och cyklar :-). Jag har ju själv inte någon repeater ännu inom min räckvidd så jag vet ju inte hur det är löst längs ostkusten. Det kanske t ex finns en subton som bara ger lokal repeater och ingen koppling till reflektor?

mvh
Peter

Tobias SM0SVX

Ja det är väl de alternativ som finns, Peter.

Jag föredrar personligen att ha en subton som inte är mappad till någon talgrupp, dvs inte med i CTCSS_TO_TG-konfigurationen. Den kan då användas för lokala QSO:n, för att använda moduler eller koppla upp till godtycklig talgrupp utan att störa reflectornätet.

På min länk har jag 136.5 för lokala QSO:n vilket jag tycker fungerar mycket bra.