Topics

Ny finess i reflectorn: Auto-QSY

Tobias SM0SVX

Hej,

Jag har implementerat och konfigurerat en ny finess i reflectorn som heter "Auto-QSY". Det är en funktion som konfigureras per talgrupp. Den är nu aktiverad för TG#240 och är satt till fem minuter.

Auto-QSY fungerar på så sätt att QSY automatiskt utförs till en egen talgrupp om den ursprungliga talgruppen är aktiv längre än den konfigurerade tiden. Tanken med funktionen är att hålla anropskanaler och breda talgrupper, som t ex TG#240, lediga för nya anrop.

Det sker ingen speciell utannonsering utöver den normala vid QSY utan operationen kommer direkt att utföras när den angivna tiden löper ut.

73's de SM0SVX / Tobias

Peter Lindquist SM5GXQ

Hej!

Mycket bra. Så sent som idag skrev jag inlägg lokalt här om problemet. Är man själv involverad i QSO på 240 så tror jag de flesta är medvetna om det. Men det är ju väldigt lätt att man fortsätter köra på en redan öppen repeater, där man kanske inte hörde att det var 240 som var aktiv.

Men jag har en fråga. Normalt när jag via PTY eller på annat sätt försöker tvinga fram QSY under pågående sändningspass - då väntar den tills det sändningspasset är slut. Dvs man tappar inget i QSOt utan skiftet sker under en lucka mellan två sändningar.

Funkar det likadant här eller sker det direkt (om jag tolkar dej rätt)? Och i så fall - blir det något hörbart avbrott i kommunikationen?

Men så bra ändå - då har jag faktiskt material till ytterligare en lektion i min repeaterskola :-). Det började annars bli lite QRU faktiskt, med 24 lektioner och 6 supplement. Jag kör ett QTC efter lokal bulle här i morgon bitti kl 9 på 24070 också.

mvh
Peter

Tobias SM0SVX

Hej Peter,

För tillfället beaktar inte reflektorn om man är mitt i ett sändningspass eller ej men det kanske den borde göra. Det behöver nog inte vara så svårt att fixa. En förvarning vore också bra men det kräver en protokollförändring i reflektorprotolḱollet så det väntar jag lite med.

Avbrottet borde bli minimalt men ett hack blir det nog precis när alla noder skall byta talgrupp eftersom det inte sker exakt samtidigt. Jag misstänker dock att det är så pass kort att ingen skulle reagera särskilt mycket. Det kan som bekant försvinna ljud av många olika anledningar, både radiomässiga och nätverksmässiga.

73's de SM0SVX / Tobias

Tobias SM0SVX

Nu sker bara auto-QSY direkt efter "talker stop". Det kommer alltså aldrig att hända om det är tyst på kanalen. Då kommer den förstås att tajma ut med den vanliga mekanismen i stället. Detta blev nog bättre logik.

73's de SM0SVX / Tobias

Peter Lindquist SM5GXQ

Snyggt!

Och här är min informationstext på sk7rfl.se: https://www.sk7rfl.se/446713806