Topics

Förbättrad bulletinautomatik på SK7RFL och SK7RN

Peter Lindquist SM5GXQ

Hej!

På Öland läses SSA-bulletinen varje söndag kl 09:00 lokal tid, med möjlighet till föranmälan från 08:45.

Vår utsändning var från början i första hand tänkt för Öland med omnejd, men självfallet välkomnar vi även amatörer från andra delar av vårt land att lyssna och checka in. Men det bygger på frivillig basis. Det är med andra ord inte vi som bestämmer, vilka andra repeatrar som skall sända ut "vår" bulletin. Vi har heller aldrig haft för avsikt att försöka "konkurrera ut" SM2-bullen på SvxLink.

Bulletinen läses på:
  • SK7RFL Algutsrum
    • 145,600 FM
    • 434.600 FM
    • 434,550 DMR tg 6 ts 1
  • SK7RN
    • 145,750   Böda           FM
    • 145,6625 Borgholm    FM
    • 145,625   Mörbylånga FM
  • SvxLink talgrupp 24070
    • SA0CAM   Rotebro      FM
    • SK5LW-70 Eskilstuna  FM
    • Möjlighet finns på övriga repeatrar och noder på SvxLink, genom att slå 9424070#. Detta används t ex på SK3GW.
  • DMR talgrupp 240721
  • EchoLink SK7RFL-R
Sedan starten har SK7RFL och SK7RN en automatik, som hanterar talgruppsval och övriga inställningar vid bulletinen.
  • För att operatörerna skall slippa styra detta själva med DTMF.
  • För att minska risken för oavsiktlig felhantering.
  • På Öland är vår sammankoppling med DMR och EchoLink så tekniskt komplicerad, att den behöver automatiseras.

Kl 08:30 aktiveras DMR och EchoLink - samt SvxLink talgrupp 24078 (Lokalt kluster Öland).

Kl 08:45 aktiveras SvxLink talgrupp 24070.

Det är viktigt att påpeka, att man som användare inte behöver känna till eller förstå hur denna lösning fungerar.

Men automatik är just det - automatik. Så länge vi inte tangerar AI, så kan den bli ganska stel och fyrkantig. Detta är något som jag själv varit medveten om, dvs att min tidigare implementation hade brister. Vi var tvungna att sätta sluttiden till 10:30 för att "ta höjd", eftersom automatiken tidigare "kapade" ev pågående trafik vid sluttiden. Men sidoeffekten av detta blev då förstås, att vi riskerade att belägga repeaternätet i onödan med annan trafik än den som var relaterad till bulletinen i sig. Skulle detta ha hänt, är jag inte sämre än att jag kan erkänna mitt misstag - t o m be om ursäkt om så skulle behövas.

Nu har jag kommit på att sätt att göra automatiken mera flexibel. Sluttiden är nu satt till 10:00, men SvxLink kopplas inte ifrån så länge det pågår trafik. Efter 30s inaktivitet - då först kopplas nätet ned. EchoLink och DMR finns då kvar, men på analog FM går nätet då istället ut på den lokala klustertalgruppen på Öland - 24078.

Vi vill inte belasta SvxLink reflektornät mer än nödvändigt - och i synnerhet inte med annan trafik än bulletinen och efterföljande incheckningsprocedur. Det finns dessutom alltid möjlighet för användare på andra repeatrar att vid behov byta talgrupp om så önskas.

Det finns även möjlighet för bulletin-operatören att manuellt överrida automatiken, t ex genom att koppla bort SvxLink talgrupp 24070 - om incheckningen skulle vara slut innan kl 10:00. I min nya lösning behöver man bara göra det på en av de 4 repeatrarna - kommandot överförs då till de resterande repeatrarna. Jag kan t o m göra det härifrån - i Norrköping.

För er som gärna vill läsa mera om vår bulletin, vår lösning i allmänhet - eller hur den nya tidsautomatiken fungerar i detalj - då finns förstås några sidor på sk7rfl.se som jag kan rekommendera.
De senaste 2-3 veckorna har vi legat mellan 30-35 incheckare - så hela proceduren kan ta sin tid. Det måste den få göra. Vi vill vara inkluderande, i sann amatöranda. Ingen skall känna sig ovälkommen, oavsett om det är en lokal stammis som inte missat någon bulle de senaste tio åren - eller om det är en mera långväga kontakt, via SvxLink, EchoLink eller DMR.

mvh
Peter

PS: Jag har testat lösningen, både här hemma och i skarp drift på Öland. Dock kan jag inte utesluta att det finns kvarvarande buggar. Jag hoppas om ert överseende och förståelse i sådana fall. Det är ju amatörradio det handlar om. Min målsättning kommer alltid att vara - att göra så många som möjligt nöjda och glada. /DS