Topics

Demo av SvxLink i Norrköping

Peter Lindquist SM5GXQ

Edited

Hej!

Måndagen den 2:a mars håller Norrköpings Radioklubb ordinarie månadsmöte. Jag har blivit inbjuden att informera om och demonstrera SvxLink. Mötet börjar kl 19:00.

Det skall bli SvxLink på SK5BN 70cm repeater, men detta är inte driftsatt och jag vet i skrivande stund inte om det kommer att ske innan mötet. Om inte så får jag köra min egen nod som repeater under mötet

Jag har gjort ett bildspel som jag tänkte visa. Informationen finns än så länge bara på min egen webbplats, men det kommer att etableras motsvarande information på klubbens webbplats så småningom.

www.granudden.info/Ham/Repeatrar/SK5BN .

SK5BN kommer att vara uppkopplad mot den centrala reflektorn. Men eftersom de två repeatersystemen på Öland ännu inte är klara för anslutning dit, så kommer det även att finnas en koppling dit - genom en lokal reflektor. Jag har vidtagit alla åtgärder för att förhindra möjligt "läckage" mellan de olika systemen.

Repeatern i Norrköping kommer då inte att ha någon default uppkoppling efter lokal start, men trafik på endera länkarna kommer att starta repeatern. Med DTMF kommer man att kunna styra önskad uppkopplingsväg.

SK5BN kommer även att ha EchoLink - helt separerat från länksystemet (utom vid bulletinsändningar).

Under denna demo som jag kommer att hålla under måndagskvällen så vore det förstås trevligt med lite aktivitet. Ni som kan och har möjlighet att vara QRV är välkomna att ropa in.

Jag kan även berätta att jag här hemma nu har 4 nya RPi 3B+ som jag denna vecka kommer att bygga ihop och installera upp. De är avsedda för SK7RFL och SK7RNs 3 repeatrar - dessa skall uppgraderas till sommaren.

mvh
Peter SM5GXQ

Peter Lindquist SM5GXQ

… och nu ligger detta även ute på Amatörradionyheterna, tack vare Erik SM7DZV.

https://www.hamnews.se/2020/02/24/demonstration-av-svx-repeaterlogikvid-sk5bns-kommande-manadsmote-i-norrkoping/

/Peter

Peter Lindquist SM5GXQ

Obs datumet 2:a mars!

/Peter

Gunnar Widell SM3SGP

Ser bra ut Peter!
Det kan inte annat än bli succé.
//Gunnar SGP

Peter Lindquist SM5GXQ

Hej!

Vill bara pinga denna tråden igen eftersom evenemanget äger rum nu i kväll, måndagen den 2:a mars mellan kl 19:00-21:00.

/Peter

Peter Lindquist SM5GXQ

Tack till alla som kom och lyssnade på min dragning av SvxLink på Norrköpings Radioklubb igår. Jag förstår att det kan vara mycket att ta in, men kom då ihåg det jag sa på slutet om var vi lagt ribban. Man behöver inte kunna allt, i alla fall inte från början. Egentligen behöver man inte kunna något alls för att kunna använda repeatern!

Nu är den (SK5BN-7) inte i drift ännu, men vi hoppas att klubbens teknikgrupp inom en snar framtid kan få till nödvändig anpassning mellan min logik och den befintliga repeatern.

Tack även till er som ställde upp och var QRV - på SK7RFL (Algutsrum), SK7RN (Böda, Borgholm, Mörbylånga), samt på SvxLink "Ostkustlänken". Tack även till er som checkade in via EchoLink.

Tack även till gänget bakom SvxLink (SM0SVX, SM3SGP, SA2BLV) som supporterat mej inför demon.

För er som missade genomgången, eller som vi fräscha upp sina kunskaper inför driftstarten här i Norrköping, finns allt material här: www.granudden.info/Ham/ .

mvh
Peter