Topics

Bildspel SK7RFL SK7RN SvxLink EchoLink DMR mm

Peter Lindquist SM5GXQ

Hej!

Igår hade vi ett medlemsmöte, och inför detta så snodde jag ihop ett litet bildspel för att åskådliggöra vad vi haft för oss de senaste 14 månaderna. Bildspelet förklarar också hur vi länkat samman de 4 repeatrarna på Öland, samt hur detta fungerar tillsammans med EchoLink och DMR. Bildspelet finns här: http://www.granudden.info/Ham/Repeatrar/Dokument/SK7RN-SK7RFL-Repeatersystem-%C3%96land-2020.pdf

Det finns även en artikel på Amatörradionyheterna som beskriver detta i detalj. Artikeln finns här: https://www.hamnews.se/2020/09/15/olands-repeaternat-det-kostar-att-ligga-pa-topp/

Bildspelet tar också upp SSA-bulletinen, söndagar 09:00 på SvxLink talgrupp 24070 samt DMR talgrupp 240721.

Som ni kan läsa om, har det inte alltid fungerat helt klockrent. Men de fel som inträffat har i samtliga fall berott på den bakomliggande hårdvaran - såsom kablar, kontakter, strömförsörjning, antenner, filter och radiostationer - men även den sk mänskliga faktorn.

Nu har vi trimmat alla filter, bytt ut de flesta koaxialkablarna, ordnat med extra jordning av radio och logik - plus en massa finjusteringar.

Mitt budskap är att SvxLink i sig är hur stabilt som helst. Speciellt om vi jämför med våra tidigare HKE logik-kort. Men de hårdvarumässiga förutsättningarna måste också vara i ordning.

Till sist - för er som inte ännu varit inne och kikat på min Repeaterskola, gör gärna det :-). Länken är: https://www.sk7rfl.se/446546397. Detta och mycket annat finns på webbplatsen SK7RFL.se.

mvh
Peter

Peter Lindquist SM5GXQ

Edited

Hej!

Uppdaterad version av bildspelet, där jag nu även gör ppt-versionen tillgänglig.

http://www.granudden.info/Ham/Repeatrar/Dokument/SK7RN-SK7RFL-Repeatersystem-Öland-2020.ppsx

Den innehåller (förhoppningsvis) pedagogiska animeringseffekter.

/Peter