Re: Ny finess i reflectorn: Auto-QSY

Peter Lindquist SM5GXQ

Hej!

Mycket bra. Så sent som idag skrev jag inlägg lokalt här om problemet. Är man själv involverad i QSO på 240 så tror jag de flesta är medvetna om det. Men det är ju väldigt lätt att man fortsätter köra på en redan öppen repeater, där man kanske inte hörde att det var 240 som var aktiv.

Men jag har en fråga. Normalt när jag via PTY eller på annat sätt försöker tvinga fram QSY under pågående sändningspass - då väntar den tills det sändningspasset är slut. Dvs man tappar inget i QSOt utan skiftet sker under en lucka mellan två sändningar.

Funkar det likadant här eller sker det direkt (om jag tolkar dej rätt)? Och i så fall - blir det något hörbart avbrott i kommunikationen?

Men så bra ändå - då har jag faktiskt material till ytterligare en lektion i min repeaterskola :-). Det började annars bli lite QRU faktiskt, med 24 lektioner och 6 supplement. Jag kör ett QTC efter lokal bulle här i morgon bitti kl 9 på 24070 också.

mvh
Peter

Join users@svxreflector-sm.groups.io to automatically receive all group messages.